Innen olvastok ti

zászlók szerint

momentán

who's online

Címkék

3 nf ho (4) adatbázis (3) ajánló (3) állatorvosok hősi emlékműve (1) átirányítás (1) bajorország (1) baranya megye (2) békés megye (1) blog (1) borsod (1) borsod abaúj zemplén megye (8) bréking nyúz (8) budapest (42) budapesti turista egyesület (1) budapest (1) csongrád megye (8) délvidék (8) doberdo (4) drc (9) előadás (5) elpusztult emlékmű (2) elte (2) erdély (9) evangélikus (1) evezős egyletek (2) ezredtörténet (1) fejér megye (2) felhívás (1) felvidék (1) filmajánló (1) fotó (1) gimnázium (1) gyalogezred (2) gyóni géza (2) győr moson sopron megye (6) hadifogolytábor (2) hadifogság (1) hadtörténelmi délutánok (1) hadtörténet (10) hadtörténeti intézet és múzeum (1) hertymorty (2) heves megye (4) hősök napja (1) huszár (1) hv 10 gye (1) hv 14 gye (2) hv 17 gye (33) hv 18 gye (1) hv 2 he (1) hv 3 he (4) hv 5 gye (4) isonzó (3) isonzo völgye (3) jász nagykun szolnok megye (9) katonai orvoslás (1) katonai repülők (1) katonai szleng (1) katonai temető (11) késmárk (1) kiállítás (1) kitekintés (3) komárom esztergom megye (3) konferencia (3) könyv (3) könyvajánló (1) kuk 19 gye (1) kuk 26 gye (2) kuk 26 tábori vadászzászlóalj (1) kuk 34 gye (1) kuk 44 gye (18) kuk 46 gye (4) kuk 68 gye (1) kuk 69 gye (15) kuk 76 gye (1) kuk vadászcsapatok (2) lebontott emlékmű (1) levéltár (2) magyar (1) Magyar Társadalomtudományok Digitális Archívuma (1) máv (1) MTDA (1) nagybörzsöny (1) napló (1) németország (1) nógrád megye (2) olasz (2) olaszország (2) olvashatatlan felirat (2) omm (4) orosz (3) orvosok hősi emlékműve (1) pályázat (1) pest megye (7) przemysl (3) rokonok (3) román (1) szabolcs szatmár bereg megye (4) szeged (1) szerb (4) szlovákia (2) szlovénia (1) szolgálati közlemény (3) tolna megye (32) ujkoztemeto (1) ukrán (1) uzsoki hágó (1) vas megye (2) vendégposzt (17) veszprém megye (4) videkfejlesztesi miniszterium (1) videó (1) visszaemlékezések (1) vízművek hősi emlékműve (1) zenta (1) zsidó temető (1) Címkefelhő

Nem felejtjük!

Az első Nagy Háború nem csak a csatatereken hagyott maradandó nyomot, hanem odahaza a falvakban és városokban is. A háború áldozatainak emlékére fájdalommal vegyes büszkeséggel állított emlékműveket a hálás utókor. Így történt ez a résztvevő országok mindegyikében - Magyarországon is. Ezekről az emlékművekről és magáról az emlékezésről szól ez a blog. *** emilke nekünk:*** nemfelejtjuk(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Kommentek

  • Paul Lorinczi: A nagyapám a nyugati csoport tagja. A háború alatt halt meg. A halottak neve? Vagy csak ki szolgál... (2021.09.15. 00:52) 5200 Törökszentmiklós
  • tiboru: @Fatma Özdemir: Szia! Milyen családnevek voltak a családfádon? Csak mert én mostanában kutatom ... (2020.12.29. 17:37) Végvár
  • lac+: 2019 júliusában voltunk a kápolnában kirándulócsoporttal, az idegenvezető nemzeti szalagot helyeze... (2019.07.22. 20:16) Visintini: Magyar Kápolna
  • Fatma Özdemir: Török orszagba lakok 23 szeneden Mersinde egy varoş. . Temeşvari vagyok.Az en csaladom Vegvaron l... (2018.02.08. 20:09) Végvár
  • Mahoberberis thunbergii: 2014-ben a település első világháborús hősi halottjairól egy könyv is megjelent, ami korlátozott s... (2018.01.11. 23:27) 2083 Solymár
  • Utolsó 20

Az I. világháború jelentősebb hadműveletei 1.0

2008.12.25. 10:00 | MTi | 65 komment

Címkék: olasz orosz szerb omm hadtörténet przemysl isonzó uzsoki hágó




AZ I. VILÁGHÁBORÚ JELENTŐSEBB HADMŰVELETEI, AMELYEKBEN
AZ OSZTRÁK-MAGYAR MONARCHIA HADEREJE RÉSZT VETT 1914-1918 KÖZÖTT

 


1914

Az Osztrák-Magyar Monarchia 1914. július 25-én hirdette ki a részleges mozgósítást B-háború [¹] esetére. A mozgósítás első napja júl. 28-a volt, ami egybeesett a Szerbiának küldött hadüzenet napjával.

Oroszország júl. 30-án általános mozgósítást hirdetett, ezért júl. 31-én a Mona­r­chia is megtette ugyanezt. Ennek első napja augusztus 4-re esett.
Az osztrák-magyar haderő augusztus 12-én lendült támadásba Szerbia ellen. Az 5. és 6. hadsereg Boszniából támadott, a 2. pedig a Száván keresztül Šabac irányában. A támadást Potiorek táborszernagy irányította.

Az orosz felvonulás a Monarchia keleti határainál gyorsabb ütemben zajlott, mint az várható volt, és az ellenséges csapatok már aug. 15-én megjelentek Kelet-Galíciában. Az osztrák-magyar hadvezetés ezért a 2. hadsereget sürgősen átirányította az orosz harctérre. A meggyengült támadást a szerbek sikeresen elhárították, és aug. 16. és 24. között súlyos csapásokat mértek a támadókra.

1914. szeptember 6-án a szerb csapatok átkeltek a Száván, és betörtek a Szerémségbe, ahonnan csak szept. 14-ig sikerült kiszorítani őket.

Szeptember 7-én újabb osztrák-magyar támadás indult a Drina alsó szakasza és a Száva között. Az 5. hadsereg sikereket ért el a Mácsvában, de támadása hamarosan megrekedt.

Októberben a szerb és a montenegrói csapatok betörtek Bosznia-Hercegovinába, és csak a hónap végére sikerült kiszorítani őket.

November 6. és 9. között az előrenyomuló osztrák-magyar csapatok elfoglalták Valjevót, elérték a Kolubara és a Ljig folyó vonalát, december 2-án pedig bevették Belgrádot. A december 3-ai szerb ellentámadás azonban visszavonulásra kényszerítette a Szerbiában harcoló osztrák-magyar erőket.

Az osztrák-magyar haderő 1914. aug. 18-án indította meg hadjáratát a keleti harctéren. Az első összecsapásokban az 1. és a 4. hadsereg vett részt, melyekhez hamarosan csatlakozott a 3. és a balkáni hadszíntérről átvezényelt 2. hadsereg is. Az orosz erők sikeresen visszaverték ezt az offenzívát, ellentámadásba mentek át, és elfoglalták Lemberget, Przemysl erődjét pedig körülzárták.

A keleti hadszíntér ÉNY-i részén 1914. aug. 17-én az oroszok benyomultak Kelet-Poroszországba. A németeknek azonban az aug. 23. és 31. között vívott tannenbergi csatában sikerült ezeket az erőket megsemmisíteni. Hasonlóan járt a másik előrenyomuló orosz hadsereg is a szept. 7. és 13. között vívott mazuri csatában.

1914. szeptember 25-én az uzsoki hágón át az oroszok Magyarország területére léptek, és okt. 4-én elfoglalták Máramarosszigetet, ahonnan csak október végére sikerült őket kiszorítani.

A dec. 5. és 17. közötti limanovai csatában az osztrák-magyar erők a német csapatok hathatós támogatásával visszavonulásra kényszerítették a Galíciában harcoló orosz haderőt.

1915

Az osztrák-magyar és német csapatok 1915. január 23-án a kedvezőtlen időjárási viszonyok ellenére (-20 Celsius, nagy hó) támadást indítottak a kárpáti arcvonalon, melynek célja az orosz vonalak áttörése és a przemysli erődrendszer felmentése volt. A támadás elakadt, az ellentámadásban az orosz haderő jan. 27-én ismét behatolt Magyarországra. A katasztrófát a Bukovinából előretörő osztrák-magyar csapatok akadályozták meg Csernovic, Kolomea és Stanislau elfoglalásával.

1915. március 22-én elesett Przemysl, 120 000 kiéhezett védő esett hadifogságba.

Az 1915. április 2-a és 13-a között vívott ún. „húsvéti csatában” az osztrák-magyar haderő kiszorította az oroszokat Magyarország területéről.

Az osztrák-magyar 4. és a német 11. hadsereg 1915. május 2-án a keleti harctéren jól előkészített és megszervezett offenzívát indított, és máj. 5-én Gorlicénél áttörte az orosz védelmet. Június elejére visszafoglalták Przemyslt, a hónap végére pedig Lemberget is. Augusztus végére Galícia ismét osztrák-magyar ellenőrzés alatt állt.

1915. május 24-én Olaszország hadat üzent a Monarchiának, és ezzel új hadszintér nyílt meg az Adriai-tenger, az Isonzó folyó völgye, a Doberdói-fennsík, Dél-Tirol és Svájc által behatárolt területen. 1915. május végétől ezen a harctéren az olaszok tizenegy nagy támadást indítottak (isonzói csaták) azzal a céllal, hogy áttörjék az osztrák-magyar védelmet.

1915. október 2-án az osztrák-magyar haderő német támogatással felújította támadását Szerbia ellen, melyhez hamarosan Bulgária is csatlakozott, miután okt. 14-én hadat üzent Szerbiának. A három oldalról (a Száva vonaláról, Boszniából és Bulgáriából) nagy túlerővel indított támadásnak a szerb hadsereg nem tudott ellenállni. Okt. 9-én elesett Belgrád. A szerbek dél felé vonultak vissza - magukkal hurcolva hadifoglyaikat is - és Albánián átvergődve 150 000 szerb katona érte el a tengerpartot (ezt „halálmenet” néven jegyezte fel a történelem). Az antant hajói Korfu szigetére evakuálták a visszavonulókat.

Szerbia elfoglalása után a az osztrák-magyar haderő Montenegró ellen fordult, és 1916. január 13-án elfoglalta Cetinjét, az ország fővárosát.

__________________________________

] Az osztrák-magyar hadvezetés haditervei:

- B-háború = háború Szerbia és Montenegró ellen, Oroszország, ill. Olaszország beavatkozása nélkül;

- R-háború = háború Oroszország ellen;

- I-háború = háború Olaszország ellen.

R- ill. I-háború esetén számoltak Szerbia és Montenegró beavatkozására. 

A bejegyzés trackback címe:

https://nemfelejtjuk.blog.hu/api/trackback/id/tr81809972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Empty 2008.12.25. 11:02:35

Még olvastam volna.

MTi 2008.12.25. 11:08:11

@Empty: Nyugalom, ez csak az 1.0 - folyt. köv.
Hogy tetszenek a képek? Szerintem az "Isten verd meg Itáliát" a legjobb :-)

Empty 2008.12.25. 11:21:40

@MTi: Azt hittem elfogyott az ihlet az üvegbôl :-)
A képek nagyon jók, az általad említett az elsô nálam is, de a szuronyharc az uzsoki-szorosnál, s az átkelés a Száván is dobogós nálam. Tulajdoképp mindegyik, de ezek a színes képeslapfigurák :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.12.25. 11:28:41

Tényleg szuperek ezek a képek - a második rész is csúcs lesz, nekem elhihetitek, mert már olvastam :-)

MTi 2008.12.25. 11:31:59

@Empty: A képek valóban egy korabeli képeslapgyűjtemény darabjai - úgy gondoltam, elég "élethűen" adják vissza az eseményeket. De a kincstári optimizmust minden bizonnyal :-D

Empty 2008.12.25. 11:32:35

@tiboru: Protekciós :-)

Körülnéztem, s úgy látom akad itt még olvasnivaló, amíg készül a 2.0 :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.12.25. 11:57:25

Az Isten verd meg Itáliát képen ugye van egy német, egy török, egy magyar... és milyen náció a negyedik katona? Vagy két honvéd látható?

(A negyediknél látszik a vitézkötés a nadrágon)

MTi 2008.12.25. 12:12:28

@tiboru: Balról jobbra: német, bosnyák, közös hadseregbeli gyalogos és m. kir. honvéd.
A bosnyál (BH) gyalogezredek a közös hadsereg egyenruháját a vörös fezzel egészítették ki - korabeli elbeszélések visszaemlékezések szerint az olaszok féltek is tőlük, mint a tűztől. No nem a fez miatt - majd küldök róluk képet, talán a 2.0-ba belefér még?
A honvéd gyalogság egyenruháját a közös hadseregbelitől valóban a vitézkötéses-mintájú nadrág különböztette meg.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.12.25. 12:21:24

@MTi:

Aha, köszi!

Most vagy két napig nem nagyon leszek, de szombaton vagy vasárnap nekirugaszkodom a képeknek!

Vigyázzatok a blogokra távollétemben is :-)

ekkerjoz 2008.12.25. 13:33:35

MTi. Király munka.
Üdv:EJ

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.12.25. 16:41:44

bevallom, hogy én sem bírtam ki: kíváncsiskodtam és mindenkinek elmondhatom, hogy a 2.0 legalább annyira jó lesz, mint az 1.0, bár remélem azt fog történni majd, hogy az amúgy is jó szöveget a képek fogják "szimplán" zseniálisból elképesztően királlyá változtatni. (ahogy az MTi-Tiboru koprodukcióknál történni szok.)* =))

(adósságaim törlesztésébe vizsgaidőszak zártával fogok majd -- meg közben találtam egy klafa kőtűt itt, az egyik környékbeli városkában... ha ügyes leszek, akkor annak is utánanézek. ha nem, hát szidjatok.)

_______________________
*jól van, többet nem nyalok, látjátok ti is, hogy milyen a cucc...

Ronald 2008.12.25. 16:55:00

Nekem mindig felfordul a gyomrom attól, amikor "hősöknek" és főleg "honvédeknek" nevezik azokat a birkákat - akiket valójában tök ismeretlen, hozzájuk hasonló fiatalemberek legyilkolására küldtek idegen országokba.

Persze, hibásak nem voltak a gyilkolászásért - nade hogy "hősök" vagy "honvédek" lettek volna - az már erőst gusztustalan.
.

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.12.25. 17:41:12

@ Roland:
tényleg undorító. pfúj!
meg tudom érteni pacifista felbuzdulásod, bár elég furcsa dolognak tartom, hogy pont egy emlékblogon mondod ezt.

megjegyzem, ahhoz, hogy "hősök" legyenek meg kellett halni. márpedig ezt általában senki sem akarja -- csak néha muszáj, ha már besorozzák az embert katonának és lőnek rá, sárban, mocsokban, saját bajtársai vérében hajtják neki a csatatér másik oldalán ugyanúgy járt nyomorultaknak, akik nem olyan egyenruhát viselnek, mint ő.

a hazája, amiért meghalt*, meg tartozik annyival, hogy legalább tisztelttel említi -- pl. nem azt mondjuk, hogy egy hadikórház priccsén fordult föl himlőben, amit tetvektől kapott, amiket teszem azt egy fogolytáborban szedett össze, ahol többezredmagával összezárva éhezett, fázott, nyomorgott és reménykedett abban, hogy hazajuthat, hanem azt, hogy "hősi halált halt".

a "honvéd" meg tkp. egy rangfokozat és egyben alakulat-jelzés is. ha nem tetszik, ne gondolj a jelentésére. gondold azt helyette, hogy katona.

(érdekes, a "tengerészgyalogos" kifejezésen sem szokás rugózni, pedig szó szerint végiggondolva az sokkal érdekesebb...)

____________________________
*no persze írtam én már le a hősi halott német, ~ orosz, ~ olasz, ~ jugoszláv, ~ román és ~ angol katona szókapcsolatokat is. és fura mód semmi bajom sem volt vele...

MTi 2008.12.25. 17:58:21

Ez a címlap átka, tiboru erről a konteó kapcsán már néhány poszt után is regényt tudna írni :-)
A "hősi halottak" esetében szó sincs hősködésről, csupán arról, amit _drc_ kolléga említ: a háborúban kötelességük teljesítése közben életüket vesztették. Persze, hogy senki - na jó, kevesen - sem hajlandók bármilyen eszméért az életét adni, de ez sajnos elkerülhetetlen volt a Nagy Háborúban.
Adjunk hálát, hogy ma már nincs szükség ilyen áldozathozatalra, kötelesség-teljesítésre - ugyanakkor tisztelegjünk azok az ősök előtt, akik ezt megtették: tekintet nélkül arra, hogy milyen színű egyenruhát viseltek.

Ronald 2008.12.25. 18:03:35

@_drc_:

Félek, hogy ebben nem fogunk egyetérteni.

Ezeket a fiúkat még a "katona" szó is csak mérsékelten illeti meg - ugyanis nagyon nagy részük csak felszinesen...néha meg szinte egyáltalán nem lett hadviselésre kiképezve.

Valójában a többségük csak arra kellett, hogy legyen aki golyót kapjon a teljesen felesleges rohamokban - és legyen aki 10-12 órákat agonizáljon - arccal egy tök-idegen ország
pocsojájában.

Az sem igaz, hogy "a hazáért harcoltak". Ugyan. Doberdóban vagy a Don-kanyarban védték az ország határait azt azt megtámadóktól ? Na, ne vicceljünk már.

Ők nem a hazáéert harcoltak és haltak dicstelen halált - hanem az akkori politikusok akaratáért és faszságáért.
Melyik HAZA küldte volna őket oda? Ki a HAZA? Ki beszélt már a Hazával - hogy megkérdezze ?

Az én felfogásomban az őket megillető, korrekt jelző az "ÁLDOZAT".
Csakúgy, mint a kőzúti balesetek vagy a bűncselekmények áldozatait.

Tudod ki a hősi halott? Az a tűzoltó, akire rárobbant a PB palack...amikor túlélők után kutatott az égő házban.
Vagy akik megfulladtak az egyetem pincéjében a gáztól.

Na ők a hősök...és nem akik gyilkolászni jártak idegen népekhez - többezer km-re a hazájuktól.
.

scsaba1 2008.12.25. 18:06:56

@Ronald:

Már vártam, hogy mikor esik be az első "fikakomment".
A "honvédnak" van, hogy idegen ország területén kell megvédeni a hazája érdekeit, függetlenül attol, hogy ez az érdek most jó vagy rossz, jogos vagy jogtalan stb...

Lebirkázni 90 év távlatából (nem ismerve az akkori viszonyokat, közhangulatot, morált stb) a háború közvetlen áldozatait ultragáz. Erre mondják, ha csendben maradtál volna, akkor okosabb maradtál volna...

Ronald 2008.12.25. 18:13:30

@MTi:

Ez nem "galamblelkü pacifizmus" a részemről - hisz én is azt mondom, hogy aki szépszóval nem érti meg, hogy ne piszkálja az ország határait - annak bizony oda kell baszni keményen - hogy észhez térjen.

Más kérdés, hogy erre ma képes-e a mai magyar honvédség...de ez már egy másik történet.

Azt viszont vallom, hogy magyar embernek nincs mit keressen fegyverrel a kezében idegen ország területén - legfeljebb fizetett zsoldosként.

De akkora profi zsoldos legyen szíves levenni az egynruhájáról a magyar trikolórt...mert beszéltem Kovácsnéval (a szomszéd lépcsőházból) - és ő azt mondta, hogy nem ő küldte a fiúkat sem Irakba, sem a tálibokhoz.

És ha nem ő küldte - akkor ne tegyenek úgy, mintha ő küldte volna - ergo: szedjék le a magyar zászlót a sátrukról.
.

paráznabillegető 2008.12.25. 18:16:50

ronaldnak igaza van, emberileg.
a többieknek meg erkölcsileg.
szóltam.

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.12.25. 18:17:24

@Ronald:
megértem én a gondolatmenetet, csak nem értek veled egyet.

szóval a tűzoltó, aki belehal szolgálati kötelessége teljesítésébe, az inkább hősi halott, mint a besorozott katona, ugyanezért? én nem volnék ennyire szűkkeblű...

attól tartok, hogy csupán provokálni akarsz... =))

természetesen amit a "golyófogókról" és a politikai szarkeverésről írsz, azt magam is hasonlóan gondolom.

ám még így sem mennék annyira messzire, hogy lerángatnám a trikolórt az Irakban és Afganisztánban szolgálatot teljesítő magyar katonákról, még kevésbé az ott meghalt katonáink koporsójáról...

(OFF: a "pocsolya" szó egyébként ly-nal írandó.)

Ronald 2008.12.25. 18:22:30

@scsaba1:

Nagyon sajnálom, hogy "fikakomentnek" vetted az írást - még akkor is, ha nem dícsértem meg külön a posztot - amit most utólag megteszek, mert nagyon tetszik.

Az viszont merő hazugság, hogy az ország (valódi) érdekeit bárhol is lehetne fegyverrel a kézben képviselni.

Az elmúlt 100 év történelme is bebizonyította, hogy a magyarok soha nem jöttek ki jól a lelkes csatlóskodásból.

És itt nem elsősorban az elvesztett területeket sajnálom - mert az le van szarva, vannak még pici de dúsgazdag országok - és böhöm-nagy kódusok is .....hanem sokkal inkább azt a többszázezres embervesztességet - ami a rohadék politikusok lelkén szárad.

Ha azokat a fiatalembereket nem veszítjük el (tök-feleslegesen, persze) - akkor a mai Magyarország demográfiája nem így nézne ki és nem fenyegetné a közeli éhahalál - az egész életüket ledolgozott öregjeinket.

Nem a múlt kell úgymond "dicső" legyen - elég lenne ha csak a jelen és a közeljövő lenne az.

De nem az - és ezt akár a poszt témájáig is vissza lehetne vezetni.

MTi 2008.12.25. 18:26:22

@Ronald: Félek, hogy egyes dolgokban egyetértünk :-) pl. a honvédség mai szerepválalása - bár ez is vitatható, de azt talán egy másik blogon kéne megvitatni...
Emlékeztetlek, hogy ez az emlékblog a Nagy Háború katonai emlékeit, hőseinek és egyben áldozatainak emlékét kívánja ápolni.
Természetesen mindenkinek lehet magánvéleménye - erről szól a demokrácia - de ez a blog eddig, és bízok benne a jövőben is, nem az acsarkodásról és az egymásnak feszülésről, hanem a kegyeletről és némi I. vh-s történelmi ismertterjesztésről fog szólni.
Neked is kellemes ünnepeket!

Ronald 2008.12.25. 18:35:46

@_drc_:

Lehet, hogy te nem tudod miért - de a tűzoltós példa nem volt légbőlkapott.

Az van ugyanis, hogy olyan parancs nem létezik a tüzoltóknál - amivel bárkit is beparancsolnának az égő házba. Döbbenet, mi?
Parancsra oltani azt kell - de bemenni - azt nem.

Akik viszont bemennek - mert bemennek - azok ÖNKÉNT VÁLLALJÁK - és azt jelentik is az oltás parancsnokának.
Az vagy megtagadja az engedélyt...vagy nem - ez az ő mérlegelésén múlik.

Na ezért neveztem őket "hősöknek"...szemben azokkal az "áldozatokkal" - akiket simán csak a halálba küldtek. Feleslegesen, persze.

A mostani, külföldön szolgáló katonáink meg egytől-egyig zsoldosok.
Fizetésért-napidijért vannak ott - mint az olajfúrók vagy az építőmunkások.
Semmi hazafiasság nincs a dologban - pusztán csak egy szakma - mint bármelyik másik.

Ha egy építkezési munkás vagy egy olajfúró munkabalesetet szenved valahol a világban - azt is kormánygéppel hozzák haza és trikolórral letakart koporsóbann temetik - díszsorfallal?

Őt vajon miért nem? Hisz pont úgy pénzért volt kint - mint a katonák. Sőt - ő még némi bevételt is hozott az országnak.
Akkor neki miért nem jár ki a "hős" megnevezés?

Ugyi, hogy lehet erről beszélgetni?

Ronald 2008.12.25. 18:45:19

@MTi:

OK, MTi - abba is hagyom. Igazából csak attól akadok ki, ha azokat a szégyenletes időket "daliásnak" próbálják beállítani. Főleg a fiatalok előtt.

Nem, nem ez a poszt akarja úgy beállítani - félre ne értsd - de bizony volt olyan, hogy bizonyos körök egy szomszédos ország (!!!) fiataljait akarták fegyverfogásra buzdítani...pontosan I Világháborús példaképeket állítva eléjük.

Ez rögtön 90 után volt - és hála az égnek, hogy ezeket az idiótákat a szolgálatok szép csendben lekapcsolták és kussra intették - de a mai napig is közöttünk vannak és csak a jóég tudja, hogy mit forgatnak a fejükben.

De boccs az elkalandozásért...mégha ha így érthetőbb is egy hangyányival.

átlátó 2008.12.25. 18:56:48

A posztot élvezettel olvastam. Az érveléseket is, nem csak mint extűzoltó. :)

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.12.25. 18:58:38

@Ronald:
mondom újra: értem, amit mondasz, csak nem értek (maradéktalanul) egyet.

pontosan tudom, hogy életmentés közben senki sem köteles a saját testi épségét, életét kockáztatni, mégis vannak olyanok (hál' istennek!), akik megteszik. ők valóban hősök.

azonban ez a hős - áldozat szembeállítás nem feltétlenül igaz a háború idején besorozott és elesett katonákra. a "hősi halott" kifejezés használatának célja ugyanis nem a pontos nyelvtani-logikai értelmezés, hanem a kellő tisztelet megadása, amiért életüket adták NEM önként vállalt szolgálatuk teljesítése közben -- eufemizmus, ha úgy tetszik. én továbbra is használni fogom, mégpedig ebben az értelemben.

persze lehetne vitázni azon, hogy vajon az önként külföldi szolgálatra jelentkező katona, aki békeidőben ki akarja próbálni a képességeit harci szituációkban, az vajon hős-e, ha megölik. (többé-kevésbé) szabad akaratából megy oda, tkp. a Magyar Állam küldi. ám pl. a most Afganisztánban meghalt tűzszerészről lehetne tovább vitatkozni... merthogy ő elsősorban nem ölni ment.

akit az állam küld katonaként -- és meghal -- az az, akit nem, (sajnos) nem az... tudom, hogy ez látszólag logikai bukfenc, de hát ilyen a nyelv. így használjuk.

MTi 2008.12.25. 19:04:46

@átlátó: Gyere vissza a 2.0-ra is - szívesen látunk, úgy is mint extűzoltót.. :-)

Ronald 2008.12.25. 19:04:59

@_drc_:

"...akit az állam küld az az, akit nem, (sajnos) nem az..."

Hmm. És ki az az úgynvevezett Állam?

Költségelszámoló Nyakó István és neje? A JollyJoker Lengyel Zoli? Vagy a 200 ezer (zömében feleslegesen kenyérpusztító) állami tisztviselő?

Ki látta már az Államot? Ki beszélt már az Álammal?

Egyébként szakmunkások is mennek ki államközi megegyezések keretén belül...akkor hogy legyen?
Az állami-kiküldött, magyar balesetes az "hős"...a maszek magyar vendégmunkás az nem?

Húha...szerintem nem jó ez a fajta megkülönöztetés.
.

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.12.25. 19:17:05

én nem mondtam, hogy ez így a jó. azt mondtam csak, hogy így használjuk. (javíts ki, ha tévednék ebben! örülni fogok neki...)

az állam meg -- ahogyan te is tudod -- absztrakció. mégpedig sokkal-sokkal sűrűbb annál, minthogy egy Nyakó házaspárral, egy Lengyel Zolánnal vagy sok "zömében feleslegesen kenyérpusztító" tisztviselővel legyen egyenlő.

(nyilván meg lehetne mondani, hogy kik hozták azokat a döntéseket, amik végül ahhoz vezettek, hogy katonai kontingenst (de tudtommal nem harcoló alakulatokat) küldtünk egyes háborús zónákba. nyilván azt is meg lehetne mondani, hogy azokat a nemzetközi jogszabályokat kik írták alá és kik fogalmazták meg, amik miatt ezt meg kell tegye az állami tisztviselő, aki szignálta az utasítást. meg lehet találni azt a parancsnokot, aki a szolgálatvezénylési tervet írta, stb.
de ugye azért érzed, hogy van az egésznek egy merőben személytelen, bürokratikus íze?)

a kettőnk véleménye közé szerintem a részedről tapasztalható preskriptív fogalmi szemlélet és a részemről észrevehető deskriptivitás ver éket.

radiris 2008.12.25. 19:20:14

"Isten verd meg Itáliát!"

Király :)

Gratulálok a szerzőnek és az egész blog közösségének!

radiris 2008.12.25. 19:21:24

A fikahozzászólóknak meg a kurvaannyukat!

Bocs, nem bírtam ki...

Ronald 2008.12.25. 19:24:02

@_drc_:

" az állam meg -- ahogyan te is tudod -- absztrakció "

Ezt el is fogadnám addig, amig ki nem derül, hogy a nemzeti össztermék (a kevesebb mint 4 millió ember munkájának) a 40 %-át nem maga az Állam zabálná fel.

Ez már nem annyira absztrakció - hanem szomorú konkrétum.

És ahol ilyen gátlástalan Állam működik - ott nem is lehet jobb döntésekre számítani - mint amilyeneket te is mondtál.
.

Zzoorroo 2008.12.25. 19:26:24

71 onlájn olvasó nem piskóta! Én is grat!

Zzoorroo 2008.12.25. 19:27:31

És érdekes a földrajzi megoszlás is - kattintsatok a "momentán" és a "címkék" köötti számra!

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.12.25. 19:30:23

@Ronald:
ezzel, látod, már maradéktalanul egyet tudok érteni.

abban pedig te is egyet fogsz, hogy sajnos rövid időn belül nem várhatjuk, hogy ez megváltozzon.
(nincs igazán másik garnitúra, amivel ki lehetne cserélni a jelenlegi államot.)

ez azonban már lassan politizálás -- ezt meg itt ne csináljuk!

scsaba1 2008.12.25. 19:50:06

@_drc_:
"akit az állam küld katonaként -- és meghal -- az az, akit nem, (sajnos) nem az... tudom, hogy ez látszólag logikai bukfenc, de hát ilyen a nyelv. így használjuk."

De csak látszólagosan, mert -normális országokban - az erőszak az állam monpoliuma. (Hál' istennek, -tegyük hozzá-, hogy nem a helyi érdekű szbadcsaőpat vezére dönt életről-halálról)

Ronald 2008.12.25. 19:52:55

@Zzoorroo:

Hááát, leültem, öregem. Én nem is tudtam, hogy van ilyen statisztika.
Qrva érdekes - minden esetre. Lehet találgatni, hogy vajon ki honnan ír?

vizipipa 2008.12.25. 21:06:11

Örülnék, ha forrásokat is megadnál. Úgy a képekre, mint a history-ra. Egy blog nem lehet elég részletes.
Főleg onlány forrásokra gondolok, de könyv vagy folyóirat is lehet. Hogy a laikus - ha netán ingere támad - ne keresgéljen fölöslegesen. Annyi minden van a neten, meg papíron is.
Kell a jó referencia!

Cho. 2008.12.25. 21:38:25

Kedves MTi!

Érdekelne, hogy van-e esetleg információd olyasmiről, hogy az elesett katonák halotti anyakönyvi irataiba hamis halálnemet jegyeztek fel?

ComradeKex 2008.12.25. 21:38:26

Hősi halál= kifordult belekkel feküdni a sárban a harcmezőn és az anyánkért könyörögni...
Ez is csak nézőpont kérdése.
Aki olvasott már Sven Hasselt az tudja mi a hősi halál.

Rókakígyó 2008.12.25. 22:00:38

Jó a blog, meg a fejtegetések is. Tegye meg mindenki a tőle telhetőt, hogy a gyerekeinknek meg nekünk se kelljen reménytelen háborúkba menni. Ha másra nem, erre biztos jó lehet ez a blog. Ettől függetlenül sajna még a 30-asoknak is van esélyük háborúzni. Aki meg már odament (mert kellett neki) és meghalt, az meg legyen hősi halott, ez a minimum, amit megérdemel.
Még egy két reflexió: szerencsére külföldön dolgozó melósok nemigen halnak meg. Aki meg katonaként hal meg, azért lesz hősi halott, mert a fizetés ellenére is az állam küldte oda.

Az állam, több mint 50%-ot fordít a bevételekből a saját működésére és ez valóban felháborító.

flimo13 2008.12.25. 22:15:39

Külföldön nem lehet a hazát védeni, ehh. Mert persze sokkal jobb megvárni, amig az ellenség felkészül, és a mi földünket perzseli fel a háború. De bírom az egységsugarú megmondókat..

MTi 2008.12.25. 22:17:00

@vizipipa:Főleg könyvészeti anyagból táplálkozom, szvsz alapművek, a legfontosabbak:
- Szijj Jolán (főszerk.): Magyarország az első világháborúban. Lexikon A-Zs. 2000.
- Galántai József: Az I. világháború (2000.) és Magyarország az első világháborúban (2001.)
A Lexikonban ajánló bibliográfiát találsz, ebből is többet forgattam - már amihez még hozzá lehet jutni.

Chosy,
sokat forgattam a polgári halotti anyakönyveket és a katonai halotti anyakönyveket is.
A polgári halotti anyakönyvekbe a HM-től kapott adatok alapján a BM utasítására, általában az utolsó állandó lakhelyen illetékes anyakönyvvezető írta be az elhunytat "A hazáért hősi halált katona halálesete bejegyeztetik..." formulával - tudom, ez nem tetszik mindenkinek - de így volt. Ha odaírták hogy a harctéren, akkor az egyértelmű hogy csatában esett el, a helyszínen - ha nem, akkor valószínűleg sebesüléstől v. betegségben.
A katonai halotti anyakönyveket vezettek az alakulatok - általában ezredek, és a hadikórházak is. A hadikórházak a halálhírt általában megküldték az alakulatnak, és így az alakulat halotti anyakönyvébe is bekerült. A kat. anyakönyvek "szókimondóbbak", egyértelműen írja: fejlövés, tífusz, stb.
Ideális esetben a 2-3 forrás összehasonlításával lehet eltéréseket találni, de nem hiszem, hogy szándékos hamisításról lenne szó.
Az I. vh-s katonai halotti anyakönyvek gyűjteménye a Hadtörténelmi Levéltárban található meg, a polgári halotti anyakönyvek pedig a városok-községek anyakönyvi hivatalaiban vagy az illetékes megyei levéltárakban.

Cho. 2008.12.25. 23:01:10

Köszönöm a választ!

Üknagyapám csendőrörsvezető volt Trianon előtt, Erdélyben.
1915 végén halt meg, bejegyzés szerint paralysis progressivában (a vérbaj egy változata, hűdéses idegbénulás), bár a családi fenmaradt emlékek szerint ütközetben esett el.

Ezért is kérdeztem. A hadtörténeti levéltárral már felvettem a kapcsolatot, de sajnos az Osztrák-Magyar Mon. idejéből fenmaradt katonai adatok Bécsben vannak tárolva.

MTi 2008.12.25. 23:41:50

@Chosy:
A magyar vonatkozású levéltári anyagot a bécsi Kriegsarchiv átengedte Mo-nak, és ezt ma a budapesti Hadtörténelmi Levéltár őrzi. Az intézménynek 2002-ben jelent meg a Fond- ás állagjegyzéke, amely a 82-141 oldalig taglalja az itt őrzött 1867-1918-as időszakra vonatkozó levéltári anyagot.
A Csendőrségre meg plusz adatok is lehetnek - évenként kiadott sematizmusok - hiszen hivatásos testület volt. Emlékeim szerint az Országos Levéltárban őrzött 1867-1918-ra vonatkozó BM irattár is rengeteg csendőrségre vonatkozó iratanyagot tartalmaz (kinevezések, áthelyezések, nyugdíj-ügyek)!

Titus Pullo Urbino 2008.12.26. 06:19:08

MTI gratula! Nagyon jó kezdés, az írás is frankó, a képek meg szuperek!

doomguard 2008.12.26. 09:54:27

Jó az írás, én már várom a következő fejezetet. Anno dédnagyapám ott volt Isonzónál, mesélgetett dolgokat. Amihez viszont szeretnék egy kicsit hozzászólni, az az, hogy sokan nem veszik figyelembe az akkori viszonyokat. Az OM-nagyhatalom volt, ráadásul a királynak/császárnak igen fontos szerepe van a monarchiákban mint népi ikon. (Forsyth hasoncímű könyvében ezt szépen meg is fogalmazza) Ráadásul Ferenc Ferdinánd népszerű is volt a magyarok körében(az apja már kevésbé), így a halála okán indított háborút a magyarok jó része jogosnak könyvelte el, és kötelességének érezte hogy részt vegyen benne, hisz az ország egyik jelképét pusztították el. Ráadásul a Hair-es behívóégetés sem volt divatban akkoriban, és a közösségi szellem/nacionalizmus is jóval erősebb volt. A kiképzésről csak annyit, hogy a gyalogság, mint fegyvernem, korántsem volt akkoriban annyira specializált mint most, és akkoriban csak a gyarmatokkal rendelkező államok engedhették meg maguknak, hogy kiképzett "profi" hadsereget tartsanak fenn. Ráadásul a lovasság, mint fő fegyvernem villámgyorsan eltűnt az Enfieldek/Gewehr98-asok tüzében, a gyors, mobil haderő alkalmazhatatlanná vált, így az addig másodrangú gyalogosok hirtelen főerővé léptek elő, a specializálódás bizonyos feladatokra, elkerülhetetlenné vált. A csapatok specializálásának kezdeteiről elég szemléletes leírást ad Rommel a gyalogság előre c könyvében, ahol a hegyivadászokat már különleges, csak kiemelten nekik való feladatokra kiképzett erőként próbálja kezelni/elismertetni. Ugyanitt írja h ezzel a jól kiképzett egységgel, hegyi viszonyok közt, sima gyalogság ellen milyen sikereket lehetett elérni.

Cho. 2008.12.26. 11:29:30

MTi

Mikor engedte át a magyar vonatkozású anyagokat Bécs? Mert 2 éve még náluk volt, ezt a Hadtörténeti Levéltárban közölték velem akkor. Ezért is kellett Bécsi levelezéshez folyamodnom.

MTi 2008.12.26. 11:55:19

Még ay 1920-as években. A HL elérhetősége:
www.hm-him.hu/hun/rlglap.php?rlgazon=14

Olvasd el a Történet menűt! - ott szépen leír mindent.

De utánanéztem: a Csendőrségre vonatkozó iratok a BM levéltári anyagában vannak amit a Magyar Országos Levéltár őriz (Bécsi kapu tér) - szerintem ebben biztos találsz a dédire vonatkozó iratokat.

vizipipa 2008.12.26. 12:02:57

Két képpel hozzájárulok az anyaghoz. K.u.K. katonatemetők a mai Szlovéniában az Isonzó (ma Soca) környékén. Készültek 2002-ben. Az első Ukaneben van a másikra már nem emlékszem.
kepfeltoltes.hu/081226/Szlovenia-Ukane_2002_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kepfeltoltes.hu/081226/Szlovenia_2002_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Cho. 2008.12.26. 12:08:19

MTi

Köszönöm, a csendőrségre vonatkozó teljes lista fent van az e-könyvtárban, a Levéltár honlapján.
A Levéltárba olvasójeggyel rendelkezem :)

MTi 2008.12.26. 13:09:13

@vizipipa: Kösz a képeket - arra még nem jártam.
Készítek viszont egy posztot a Délvidéken maradt I. vh-s temetőkről - de ez majd csak jövőre jelenik meg.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2008.12.27. 11:54:32

@Ronald:

Ha a te gondolastmenetedet követem, akkor felmerül bennem néhány kérdés:
- az 1848-ban Bécs alatt elesett, egyenruhába bujtatott, trikolórt lengető egyének mik voltak? Honvédek vagy zsoldosok?
- a Bulgáriában, Havasalföldön, Morvaországban elesett, Hunyadi, János Zsigmond vagy Bethlen alatt elesett fegyveres egyének mik voltak? Magyarország/Erdély védelmezői vagy aljas zsoldosok?

Nem kérek választ ... elég ha elgondolkozol és megfogadod magadban, hogy ezentúl árnyaltabban és körültekintőbben fogalmazol.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.12.28. 17:26:32

Kedves NagyTeve, köszönöm a hozzászólásodat! Szerencsés, hogy nem valamelyik aa-nak kellett rámutatni Ronald gondolatmenetének egyoldalúságára. Amit írtál, az legalábbis kételyeket ébresztett az ő logikájával szemben - amelyet mint véleményt tiszteletben tartok ugyan, de egyet nem értek vele.

A missziós szerepvállalásunkkal kapcsolatban - ami szintén felmerült Ronald kommentjében - csak annyit tennék még hozzá, hogy azon persze lehet vitatkozni: mit keres ott a Szövetség? Azon viszont már nem, hogy Magyarország része a katonai Szövetségnek, amelyből fakadóan részt vesz a szövetség katonai műveleteiben is. A Szövetség a döntéseit pedig konszenzussal hozza - tehát minden tagnak egyet kell értenie. S még mielőtt valaki megkérdi: a Szövetségbe való belépést Magyarország a lehető legdemokratikusabb módon választotta - népszavazás döntött mellette. Még annyit erről, hogy nem a Magyar Honvédség lépett be a NATO-ba, hanem a Magyar Köztársaság - még mielőtt a katonák (katonáink) lezsoldosozása általánosan elfogadott sztereotípiává avanzsálódna.

Még egy dolog volt, amit feszegetett valaki az előbbi kommentek során: nevezetesen a kis országok tipikus biztonsági dilemmáját. A kínálkozó két alternatíva közül az első az egyedül megvalósított biztonság, amely - könnyen belátható - igen korlátozott biztonság elérését teszi csak lehetővé a források permanens hiánya miatt. A másik alternatíva pedig valamely szövetséghez való tartozás. Itt számos előny mellett (például, hogy nem kell az ország megvédéséhez szükséges valamennyi képességgel saját magunknak rendelkezni), felmerül annak a kockázata, hogy olyan kihívásokkal is adott esetben szembe kell nézni, amelyet az adott ország magától nem szembesülne. Ilyen pedig lehet akár egy fegyveres konfliktus megoldásában való (kényszerű) részvétel, vagy szélsőséges esetben (feltéve, de nem megengedve :) ), akár háború is.

Haloperidol 2008.12.28. 21:27:37

@Ronald:

Mindenhol feltűnnek a pacifisták, előbb-utóbb. Abba nem gondolt bele senki sem, hogy a háborúk valószínűleg szükségszerűek. Ősi mondás, hogy a háború egyidős az emberiséggel, márpedig, ha nem lett volna valamilyen szempontból ELŐNYÖS a háború, akkor valószínű már régen kihalt volna a szokás vagy az emberiség. Mivel jelenleg az emberiség virágzik (biológiai szempontból) és a háborúk is jelen vannak, ezért szerintem marhaság azt mondani, hogy mekkora marhaság.

Egyébként szerintem örök tanulság, hogy az igazán erős nemzetek megbecsülik a katonáikat, hősnek tartják az abban elesetteket, és tisztelettel ápolják az emléküket. Köszönöm a bloggereknek, hogy hiánypótló munkát végeznek, és leszarják a hülye pacifista kommenteket. Végre valami ilyen hangot is lehet hallani.

SI VIS PACEM, PARA BELLUM.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.01.13. 21:08:16

Szóval a Jézuska hozott néhány I. világháborús könyvet. Az egyik az Osiris kiadó nemrég megjelent vaskos kötete www.osiriskiado.hu/hu/konyv.html?k=549
Szóval lapozgatom kihasználva az este szabad ötpercét és ráfutok egy érdekes fejezetre. Napjaink emlékezete az I.vh-ról. Kommentek az interneten egy blog egyik posztjához. Mindez 10 oldalon keresztül. Mit gondoltok melyik blog melyik posztja?
A nemfelejtjük blog Az első világháború jelentősebb hadműveletei 1.0 MTi barátunk tollából. p.546
Na mit szóltok?

Hertymorty 2010.01.13. 21:14:58

És tényleg benne vagyunk! Észre sem vettem eddig, még csak a 130. oldalig jutottam el.

MTi 2010.01.13. 21:43:58

@Zig Zag: @Hertymorty: hát elképesztő, hogy egy posztnak ennyi idő után is van utóélete! Ez azt jelenti, hogy klasszikusok lettünk? :)
Mellesleg visszaolvastam: elég parázs vita alakult ki - és ez így egy az egyben megjelent - hihetetlen!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.01.14. 15:59:54

@MTi: Sir, mindez nem jöhetett volna létere, ha ...

MTi 2010.01.14. 18:11:50

@Zig Zag: most hirtelen nem jut eszembe, mi is a Kontrax?

Jeges_ 2010.01.14. 21:42:36

@MTi: ez az első RAPülők lemez végén hangzott el... így azt feltételezem, hogy hangstúdió, vagy valami ilyesmi.

MTi 2010.01.16. 14:43:12

@Jeges_: hát,... a RAPülőket sohasem csíptem igazán, úgyhogy ez kimaradt az életemből :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.21. 01:09:21

Ismételten gratulálok MTi-nek és az egész blog szerző- és olvasógárdájának (kiemelve az ötletgazdát, Zig Zag aa-t!)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.21. 01:15:35

@Jeges_:

A Kontrax szerintem irodatechnikával (is) foglalkozó cég volt a nyolcvanas évek legvégén; székházuk (Hungária körút-Egressy út sarka) az első olyan volt Budapesten, amelyik "full nyugatinak" nézett ki: üveg, acél, egyszóval übermodern :-)

Jeges_ 2010.01.21. 21:36:49

Korábban elsikkadt, de természetesen én is gratulálok MTI-nek, és ZigZagnak, és valamennyi szerkesztőnek. Nagy öröm, hogy ennek a közösségnek a tagja lehetek, és hogy van ilyen kezdeményezés.

@tiboru: Lehet, hogy így van, én a nyolcvanas évek végén születtem, úgyhogy nem tudok érdemben hozzászólni :o)
süti beállítások módosítása