Innen olvastok ti

zászlók szerint

momentán

who's online

Címkék

3 nf ho (4) adatbázis (3) ajánló (3) állatorvosok hősi emlékműve (1) átirányítás (1) bajorország (1) baranya megye (2) békés megye (1) blog (1) borsod (1) borsod abaúj zemplén megye (8) bréking nyúz (8) budapest (42) budapesti turista egyesület (1) budapest (1) csongrád megye (8) délvidék (8) doberdo (4) drc (9) előadás (5) elpusztult emlékmű (2) elte (2) erdély (9) evangélikus (1) evezős egyletek (2) ezredtörténet (1) fejér megye (2) felhívás (1) felvidék (1) filmajánló (1) fotó (1) gimnázium (1) gyalogezred (2) gyóni géza (2) győr moson sopron megye (6) hadifogolytábor (2) hadifogság (1) hadtörténelmi délutánok (1) hadtörténet (10) hadtörténeti intézet és múzeum (1) hertymorty (2) heves megye (4) hősök napja (1) huszár (1) hv 10 gye (1) hv 14 gye (2) hv 17 gye (33) hv 18 gye (1) hv 2 he (1) hv 3 he (4) hv 5 gye (4) isonzó (3) isonzo völgye (3) jász nagykun szolnok megye (9) katonai orvoslás (1) katonai repülők (1) katonai szleng (1) katonai temető (11) késmárk (1) kiállítás (1) kitekintés (3) komárom esztergom megye (3) konferencia (3) könyv (3) könyvajánló (1) kuk 19 gye (1) kuk 26 gye (2) kuk 26 tábori vadászzászlóalj (1) kuk 34 gye (1) kuk 44 gye (18) kuk 46 gye (4) kuk 68 gye (1) kuk 69 gye (15) kuk 76 gye (1) kuk vadászcsapatok (2) lebontott emlékmű (1) levéltár (2) magyar (1) Magyar Társadalomtudományok Digitális Archívuma (1) máv (1) MTDA (1) nagybörzsöny (1) napló (1) németország (1) nógrád megye (2) olasz (2) olaszország (2) olvashatatlan felirat (2) omm (4) orosz (3) orvosok hősi emlékműve (1) pályázat (1) pest megye (7) przemysl (3) rokonok (3) román (1) szabolcs szatmár bereg megye (4) szeged (1) szerb (4) szlovákia (2) szlovénia (1) szolgálati közlemény (3) tolna megye (32) ujkoztemeto (1) ukrán (1) uzsoki hágó (1) vas megye (2) vendégposzt (17) veszprém megye (4) videkfejlesztesi miniszterium (1) videó (1) visszaemlékezések (1) vízművek hősi emlékműve (1) zenta (1) zsidó temető (1) Címkefelhő

Nem felejtjük!

Az első Nagy Háború nem csak a csatatereken hagyott maradandó nyomot, hanem odahaza a falvakban és városokban is. A háború áldozatainak emlékére fájdalommal vegyes büszkeséggel állított emlékműveket a hálás utókor. Így történt ez a résztvevő országok mindegyikében - Magyarországon is. Ezekről az emlékművekről és magáról az emlékezésről szól ez a blog. *** emilke nekünk:*** nemfelejtjuk(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Kommentek

  • Paul Lorinczi: A nagyapám a nyugati csoport tagja. A háború alatt halt meg. A halottak neve? Vagy csak ki szolgál... (2021.09.15. 00:52) 5200 Törökszentmiklós
  • tiboru: @Fatma Özdemir: Szia! Milyen családnevek voltak a családfádon? Csak mert én mostanában kutatom ... (2020.12.29. 17:37) Végvár
  • lac+: 2019 júliusában voltunk a kápolnában kirándulócsoporttal, az idegenvezető nemzeti szalagot helyeze... (2019.07.22. 20:16) Visintini: Magyar Kápolna
  • Fatma Özdemir: Török orszagba lakok 23 szeneden Mersinde egy varoş. . Temeşvari vagyok.Az en csaladom Vegvaron l... (2018.02.08. 20:09) Végvár
  • Mahoberberis thunbergii: 2014-ben a település első világháborús hősi halottjairól egy könyv is megjelent, ami korlátozott s... (2018.01.11. 23:27) 2083 Solymár
  • Utolsó 20

Kitekintés 1.0 -- Az Emlékezés Napja

2008.11.11. 11:11 | _drc_ | 103 komment

Címkék: drc kitekintés

Az Egyesült Királyságban és a Brit Nemzetközösség országaiban (Ausztráliában, a Bermudákon, Kanadában, Új Zélandon és Dél-Afrikában), és még néhány másik országban* november 11-én különös dolgokra figyelhetnek fel azok, akik még nem jártak arrafelé ilyenkor. Az angol korona országaiban az emberek például kis vörös plecsniket hordanak a kabátjuk bal hajókáján, a szívük felett. Nem, az ottaniak nem Vajnai Attila divatját irgyelték el, azok ugyanis nem csillagok, hanem pipacsok, a vörös szín pedig nem a nemzetközi munkásmozgalom győzelmét hozó eljövendő forradalmat, hanem a hősi halált halt katonák a lövészárkokban és a harcmezőkön kiömlött vérét jelképezik**. (Néhányan fehér pipacsot viselnek --  pacifizmusukat, a külpolitikai problémák nem katonai megoldását  előnyben részesítő látásmódjukat juttatják ezzel kifejezésre.)

Vörös pipacsból kötött koszorúk borítják ilyenkor a háborús emlékműveket és a  katonai temetőket is -- így fejezik ki a nemzetek megbecsülésüket a hazájukért a legnagyobb áldozatot hozók előtt.

Az angolul Remembrance Day-nek nevezett megemlékezést 1919-ben rendelte el V. György angol király, az első világháborúban elhuny hősök emlékére. A dátum jelképes: 1918. november 11-én hallgattak el a fegyverek -- a francia Foch marsall  és a történelem szerint is csak 20 évre -- Európában, ekkor lépett életbe ugyanis a fegyverszünet a szövetséges és társult hatalmak (Antant + az USA és mások) meg a központi hatalmak között, amely végül lezárta az I. világháborút. (Eredetileg az ünnep ugyan november 7-e, az angol fegyverek elhallgatásának időpontja volt, ám erre a dátumra tette a nem pravoszláv nyugat a noszfot is, s ezért változtatták meg a fegyverszünet életbelépésének napjára. Sokan ma is e napon emlékeznek.) Minden év 11. havának 11. napján 11 óra 11 perckor néhány perces néma csenddel kezdik a megemlékezést az első nagy háborútól egészen a napjainkig szolgálatuk során életüket vesztett katonák tiszteletére, majd a katonai megemlékezés különböző formáival folytatják, az állam és az ország szokásainak megfelelően. (Ha hinni lehet a forrásoknak, akkor Skóciában és Írországban pl. meghatározott hazafias dalokat énekelnek dudakísérettel, Angliában és Kanadában általában versszavalással kezdődik a megemlékezés, az Egyesült Államokban pedig gyakran a Bring Him Home c. dalt énekelik el, egy Victor Hugo mű, a Nyomorultak színpadi feldolgozásából. Az ünnep ottani elnevezése is más, Amerikában Veterans' Day-nek hívják.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szerintem szép dolog, hogy ez sok országban külön állami ünnep. Nem volna ellenemre, ha ebben is követnénk a "művelt nyugatot" és volna nekünk is hasonló emléknapunk.

* Például Írországban, Franciaországban, az USA-ban, Sri Lankán, Indiában és Pakisztánban, Németországban és Izraelben.

** John McCrae kanadai katonaorvos gyönyörű verse alapján, amely a hollandiai Flanders  Belgium területén zajlott II. ypres-i csata emlékére íródott.

In Flanders Fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row,
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow,
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemfelejtjuk.blog.hu/api/trackback/id/tr53748419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hphp 2008.11.11. 13:08:09

Örülök, hogy eszedbe jutott írni róla. Én is csak ma reggel olvastam róla az újságban.

A hivatalos állami ünnepet szerintem a nagymamájuk születésnapján is aktuálpolitikai beszédet tartó politikusok és a vesszentrianonos elborultak vágnák tönkre jó eséllyel.

Másrészről a felsorolt országokban bizonyára könnyebben megy az emlékezés, mert nagyobb részük a győztes oldalon fejezte be a háborút. Németország persze kivétel, dehát ők politkai kultúra terén amúgyis fényévekkel előznek minket.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.11. 15:14:50

Szuper! Ez a poszt tényleg ide illik! Gratula érte!

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 17:48:59

köszönöm szépen.
(már tudom, hogy miért szeretek ide írni!)

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2008.11.11. 18:15:31

Párszor már elhatároztam hogy nov 11-én 11óra 11 perckor én is megállok egy kicsit. Most végre sikerült :)

Amúgy mit szóla a t. társaság egy Ismeretlen Katonás poszthoz?

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 18:19:08

én a magam részéről érdeklődően várnám. :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 19:08:13

_drc_,

köszönöm én is a posztot. Hiánypótló.

(Franciaországban tanítási szünet volt/van ilyenkor; én speciel ott értesültem először arról, hogy ez mekkora ünnep Nyugaton)

MTi 2008.11.11. 20:40:43

Kisvárosomnak, amelynek 1910-ben 30 ezer lakosa volt, 1000 katonája mardt örökre az I. világháborús harctereken - béke poraikra, a hazáért harcoltak!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 20:51:57

MTi,

jöhetne emlékmű-poszt... Csak mondom. Az ezer nevet meg majd megosztva gépeljük be.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.11. 21:16:36

A Mentula-féle SZT Márton is dettó. (Figyelitek az SZT-t?)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 21:18:22

Hurrá! Gratulálok a blog első Index-címlapjához, és természetesen _drc_-nek hatványozottan!

Grrr 2008.11.11. 21:41:17

Szép és fontos ünnep. De van egy csúnya hiba a posztban:
'Flanders' egyszerűen 'Flandriát' jelenti és természetesen Belgiumban van. A költemény az Ypres/Ieper környéki csaták alatt íródott. Ezért amúgy ez a nap Belgiumban nemzeti ünnep is, munkaszüneti nap, még a régi nevén, a Fegyverszünet Napjaként (Jour de l'Armistice / Wapenstilstand).

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 21:44:53

Köszönöm szépen a javítgatást, Grrr!
(Valóban ronda hiba: shame on me for a 100 times. Jó, hogy megírtad. Azonnal javítom.)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.11. 21:45:33

Tiboru, et al. Pécs katonatemetője is feldolgozás alatt áll - papíron már beérkezett az a néhány név, amit szintén már "csak begépelni kell". Asszem itt lesz valami ésszerű felosztás is.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.11. 21:48:36

Javasolom, hogy vigyük fel a feldolgozás alatt álló települések/katonai temetőket egyelőre üresként, hogy a szerző és a szerkesztőtársak is lássák mi van/lesz meg, és mire lehet "még" rárepülni.

Toxic11 2008.11.11. 21:53:52

Joeste! Bocsànat, hogy kozbe szolok, de tovàbbra sem lett javitva. A keretesben tovàbbra is a"hollandiai Flanders mellett"-rol van szo. Ami egyébként helyes, mert Vlaanderen (angolul Flanders), ahogy azt Grrr kolléga nagyon helyesen megjegyezte, Hollandia mellett van, épp csak nem egy vàros neve hanem Belgium teljes északi részéé. Ahol a flamandok laknak. Meg én is. :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 21:54:08

Az oviban igavonó szamár volt a jelem; rám számíthattok a kulimunkában (is).

Komoly.

Grrr 2008.11.11. 21:55:19

Már csak egy elgépelés maradt benne! :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 21:56:07

Toxic11,

nem te vagy a lassú, hanem Grrr a gyors :-)

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 21:56:28

Toxic 11 -- éppen most javítottam. Elvileg már jól kell legyen. :)

Egyébként elszűrtem a tanulságot: amennyiben nem megy az arabus hát ötször-tízszer le kell ellenőrizni a dolgot.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.11. 21:56:35

MTi, bocs egy kicsit kukucskáltam. Kies Tisza-parti városkád is megjelenhetne itt, ha feldolgoznád. Személy szerint nem jártam még ott és nem tudom van-e és ha van milyen emlékmű.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 21:57:22

Grrr,

szerintem azt is javítottuk :-)

MTi 2008.11.11. 21:57:36

tiboru,

sajnos emlékmű nincs - nem jutott nekik. Tudod: elcsatolt terület, kisebbségi lét...
De egy kötetben sikerült összegyűjtenem valamennyi hősi halott adatait. Talán egy példányt még össze tudok kaparni...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 21:59:35

Ragadjuk meg az alkalmat és ismételten hívjuk fel a figyelmet, hogy első világháborús emlékművekről szívesen fogadunk - fotókkal és névsorokkal súlyosított - vendégposztokat a történelmi Magyarország egész területéről!!!

A stílus adott és könnyen elsajátítható, ha elolvasod az eddigi posztokat.

Előre is köszönjük!

Michael Collins 2008.11.11. 22:02:51

Nekem erröl mindig a Fekete Vipera utolsó része jut eszembe! Az utolsó rohamra készültek, aztán a csatamező áttünt egy pipacs mezőbe. Megható volt.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.11. 22:05:00

MTi,
Ettől még lehetett volna - mint tiboru által megénekelt Vasszékely néhány poszttal alább. :)
Az anyag pedig csak jöjjön és mindenki más is magára veheti. Ha nincs emlékmű jöhet bármi más is ami a település I. vh-ús szereplésével kapcsolatos. Korabeli fénykép, darutollas különítmény, felvonuló huszárok...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 22:05:04

Nem is hinné az ember, hogy az angolszászok is képesek szentimentális, emberi megnyilvánulásokra.

Pedig debizony.

Michael Collins 2008.11.11. 22:05:22

Költői kérdés, miért nincs hivatalos ünnepnapja nálunk sem az 1. sem a 2. világháború végetérésének?

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 22:06:11

(((OFF-OFF-OFF
tudom, hogy ez itt nem a reklám helye Michael, de valamikor írtam rólad.
kurvannya.freeblog.hu/archives/2008/07/23/Ki_volt_Michael_Collins/ )))

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.11. 22:06:16

Nekem meg a Pink Floyd-tól a The final cut című album.

Grrr 2008.11.11. 22:06:23

_drc_, most már tényleg majdnem minden stimmel, kivéve Ypres...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 22:06:25

Hm, költői válasz. mindkettőt elveszítettük. És nem kicsit: nagyon!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 22:08:13

Grrr,

mostantól tökéletes :-)

gravi_t 2008.11.11. 22:10:44

"Szerintem szép dolog, hogy ez sok országban külön állami ünnep. Nem volna ellenemre, ha ebben is követnénk a "művelt nyugatot"."

Szerintem rossz ötlet pont ebben a nyugatot utánozni. Az elesett katonákról meg kell emlékezni, de egyáltalán nem lenne jó az első világháború lezárásának évfordulóján megtenni ezt. Úgy vélem, egyértelmű, hogy miért.

"Németország persze kivétel, dehát ők politkai kultúra terén amúgyis fényévekkel előznek minket."

Nem erről van szó. Németországba olyan sikeresen belenevelték az örök bűntudatot, hogy ma már teljesen maguktól állnak minden ilyen kezdeményezés mögé, ami a saját örökségüket (bármilyen is az) csúfolja meg.

Grrr 2008.11.11. 22:12:13

! :)
A pipacs-kitűzők viselését talán el lehetne kezdeni. Nyugat-Európában általában segélyszervezetek árulják őket - így még a pénz is jótékonysági célra megy. Ez szerintem a márciusi kokárda esetében is megfontolandó lenne...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 22:14:51

gravi_t,

ez a blog pontosan erről szól: az elesett katonákról emlékezünk meg, folyamatosan. Nem megünnepelni akarjuk november 11-ét, hanem megemlékezni róla; ahogyan te is mondod: egyértelmű, hogy miért. Sok százezer nemzettársunk halt meg, s ez a legkevesebb, amivel tartozunk nekik: dédapáink, szépapáink emléke megérdemli ezt.

És a te segítségedre is számítunk, például.

Grrr 2008.11.11. 22:15:35

Angliában ilyenkor mindkét világháború áldozataira emlékeznek - május 9 ugyebár inkább örömünnep meg EU-nap. És ez a két háború járt a legtöbb áldozattal, meg időben is közel van hozzánk. Szóval szerintem nem nagyon lehet máskor emlékezni a véráldozatra...

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 22:17:52

gravi_t:
félreértés ne essék: eszem ágában sem volt azt sugallni, hogy volna bármi ünnepelendő számunkra az első világháború lezárultában.

azok a hősök, akik országukért áldozták az életüket, megérdemlik a megemlékezést.
ez a blog is erről akar szólni.

Michael Collins 2008.11.11. 22:18:10

OFF: Szép cikk _drc!
De szerintem te is kicsit elfogódott vagy, csakúgy mint én :)!
Nekem sikerült elmennem Sam's Crossba, ahol a Nagy Fiú szülőháza áll (ma egyébként a Collins nevű kocsmahivatal állomásozik ott).
www.youtube.com/watch?v=v4QntTjgr3g

MTi 2008.11.11. 22:18:17

Az I. vh hőseinek ünnepe Mo.-n 1924 óta Hősök Napja, május havának utolsó vasárnapja, de a Nagy Háború befejezésének dátuma is alkalom a megemlékezésre.

Grrr 2008.11.11. 22:19:14

tiboru,
köszönöm! :)
(Amúgy a linkelt cikk is számos tévedést tartalmaz)

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 22:20:24

igazad lehet Michael. bár én ezt az elfogultságot sosem tagadtam. :)

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 22:21:57

Grrr:
no igen, általában kifejezetten slampos munkát végzek. néha viszont egyenesen borzalmasat. :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 22:28:29

Amúgy meg aki nem elfogult pozitíve az írekkel és a Húsvéti Forradalommal, az nem is érdemli meg, hogy ír whiskey-vel koccintson :-)

gravi_t 2008.11.11. 22:32:30

tiboru,

már bocs, de én az "egyértelmű, hogy miért"-et így írtam:
"...egyáltalán nem lenne jó az első világháború lezárásának évfordulóján megtenni ezt. Úgy vélem, egyértelmű, hogy miért."

Én szívesen megemlékezek akár arról a katonáról is, aki a dédapámat nyomorította meg, de nem vagyok hajlandó ezt ezen a napon megtenni. A háború lezárásának napján én inkább arra emlékszem, hogy mi mit vesztettünk el, nem arra, hogy mások mit nyertek. Nem tudom, érthető-e: nem elég, hogy elveszítettük a háborút - és így gyakorlatilag az egész nemzetgazdaságot - még emlékezzek is meg az ellenség katonáiról.

Ezen kívül egy ilyen angol hagyományt egyszerűen meghasonlás lenne átvenni. Persze, ilyenkor minden brit rebegve emlékezik meg a hősi halottakról (főleg a sajátjaikról), emellett meg mind a mail napig Hitlerfattyaknak tartják a németeket, és egyetlen alkalmat sem hagynak ki, hogy ezt az orruk alá dörgöljék.

Csak hogy egyértelmű legyen: szerintem is szép dolog megemlékezni a "névtelen katonáról", akárhol harcolt is, hisz nem ő döntötte el, hogy háború legyen. A dátum és a jelkép átvétele viszont számomra elfogadhatatlan. Ott van pl. október 6-a, kiváló alkalom lenne megemlékezni minden hősi halottról. Vagy ha mindenáron világháborús dátum kell, akkor legyen július 28, végülis akkor kezdődött a vérontás.

Ivan Kozirev 2008.11.11. 22:34:06

Sziasztok! Szülővárosom neveit már nem kell begépelni, hála az oldal készítőinek:

emlekhelyek.uw.hu/

S tudom, hogy elfogult vagyok, de a ceglédi emlékműnél szebb világháborús emlékhelyet sem láttam sehol... (Az oldalon kicsit lentebb, tetején turullal.)

gravi_t 2008.11.11. 22:36:00

_drc_ · kurvannya.freeblog.hu 2008.11.11. 22:17:52
"azok a hősök, akik országukért áldozták az életüket, megérdemlik a megemlékezést. ez a blog is erről akar szólni."

igen, egyetértek, megérdemlik a megemlékezést, ezt én egy percig sem vitattam, egyetértek a blog célkitűzésével.

tamasgolf1 2008.11.11. 22:39:16

Republikanus ireket nem nagyon fogtok makviraggal a mellkasukon latni. Max. csak a loyalista protestansokat. 1987-ben az IRA fel is robbantotta Enniskillen-ben a megemlekezoket.

Michael Collins 2008.11.11. 22:39:37

Bár a Húsvéti felkelés hadászatilak finoman is fogalmazva kib*szott melléfogás volt. És a nép is csak akkor kezdett szimpatizálni velük, amikor a britek elkezdték a kivégzéseket.
Számomra a "csúcs" az amikor kihozzák Connalyt a börtön korházból és egy székhez kötözve (mert a lábán nem bírt megállni) főbe lövik. Meg amikor Joseph Plunkettnek engedélyezték a házasságát és néhány óra múlva kivégezték.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 22:43:23

gravi_t,

akkor már csak az általad jegyzett vendégposztok jöhetnek :-)

Michael Collins 2008.11.11. 22:44:44

gravi_t! Láttam egy dokumentumfilmet amiben a galipoli csata résztvevő és azok leszármazottaii találkoztak és megölelték egymást. A törökök és az anzac katonák. A háborúban általában az ellenség katonái is pont olyan áldozatok mint a te vagy az én felmenőim, ha katona harcol katona ellen.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.11. 22:45:30

gravi_t, nyugi. písz.
A helyzet az, hogy mindkét oldal szétháborúzta saját magát, meg a másikakat is. senki sem gondolta, de ez lett belőle. nagyjából tömegsírba, vagy kórházba küldtek egy komplett férfigenerációt Európában.
családi történeteket pedig minden résztvevő fél országaiban mind a mai napig szép számmal lehet találni.
a dolog tétjén meg már rég túlhaladt a történelem - így nem is látom értelmét az emlékezés dátuma fölötti vitának. mindenki akkor és ott, meg persze úgy emlékszik, ahogy helyénvalónak tartja. a lényeg az, hogy emlékezzen - mi ebben segítünk ezzel a szerény kis bloggal.

Mentula 2008.11.11. 22:49:02

drc, szerintem Zig Zag kb. ilyen közreműködőkrő, vagy inkább társszerzőkről álmodott, amikor ezt elkezdte. Grat.

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 22:50:32

óriási különbség van a collins-i hagyomány és a '70-es, '80-as évek IRA-ja között.
Collins reálpolitikus volt (még ha terrorista eszközökkel is), az 1921-es egyezményt ellenzők pedig (akiknek a történelmi hagyományait a fentebb általad említett IRA követte) délibábkergetők.
aligha van bármi, ami jobban bizonyítja az ügyük elvesztét, mint az, hogy a ma már Jerry Adams isészak-ír elszakadás politikai eszközökkel való kiharcolásáról beszél...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.11. 22:51:19

így, így. meg még lehetne még kb 300 drc-hez hasonló figura. asszem alapítanánk valamiféle szervezetet is a dologra :)

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 22:52:21

Mentula:
köszönöm, de inkább a téma érdemel figyelmet.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 22:59:56

_drc_,

necsináld...; ahogy a buddhista közmondás is tartja: a túlzottan szerényeket Buddha kiköpi a szájából a végső elszámolás során :-)

Ami jó, az jó. Ennyi.

gravi_t 2008.11.11. 23:00:21

Michael Collins,
Már a háború alatt is volt közös karácsonyozás, ilyesmi, tudom.

Zig Zag,
Teljesen nyugodt vagyok, nem habzó szájjal gépeltem.

"a lényeg az, hogy emlékezzen - mi ebben segítünk ezzel a szerény kis bloggal"
azt hiszem, a megemlékezésről egyértelműen elmondtam a véleményemet _drc_-nek fentebb.

Ez most a megemlékezéshez off lesz:
Én sajnos nem tudom a hazám mai helyzetét függetleníteni a világháborúk eredményétől, bármennyire is túlhaladt a történelem rajta. A Remembrance Day-t a britek "találták ki", természetes, hogy olyan napra tették, ami számukra örömteli felhangokkal is bír. Persze annyiban a veszteseknek is örömteli volt, hogy véget ért a háború, azonban sok köszönet nem volt benne.

megint on:
"nem is látom értelmét az emlékezés dátuma fölötti vitának"

Ez jó, akkor semmi akadálya, hogy olyan napon emlékezzünk, amelyik nem fájó azoknak sem, akik kicsit jobban történelemmániások.

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 23:02:32

OFF-ként jegyzem meg, hogy az eredeti dátum anno november 7-e volt.
csak jöttek a csúnya bolsik meg a pravoszláv naptár és bekavartak...

gravi_t 2008.11.11. 23:06:41

igen, november 7-e, az angol fegyverek elhallgatásának időpontja, olvastam :)

Egyébként az meg milyen már, hogy az EU-ba május elsején léptünk be!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.11. 23:09:07

Mert ott aztán dolgozni köll!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.11. 23:10:03

Na, sziasztok. Megnézem mi történik a másik szobában :)

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 23:13:07

azt a dátumot tudtommal speciel ánglus mukásmozgalmárok találták ki és ma is nemzetközi ünnep: a munkáé.

meglovagolta ugyan a szovjet típusú kommunizmus is (mint minden mást kezdve Marxon és Engelsen), de attól még egy egészen normális dolog.
ha másért ne, hát ott van a majális, vagy a briteknél valaha (nem tudom, hogy ma mi a szokás) vidéken nagy tánci-táncival ünnepelt May Day (azaz szintén majális) is.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 23:15:19

Adjon Isten (vagy bárki, aki illetékes!) békességet - én is nyugovóra térek.

Mindenkire számítunk - gyertek vissza, és lehetőleg vendégposztokkal!

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.11. 23:33:40

hát ha már asztalt bontottatok, akkor én is megyek vissza rettentő érdekes munkajogi kérdéseket boncolgató házidolgozatom írásához.

legközelebb gondolom újra magyarországi illetőségű poszt lesz. ;)
tisztelet a hősök és az áldozatok emlékének!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.11. 23:54:55

Úgy legyen!

Jó éjt minden jószándékú embernek!

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2008.11.12. 00:27:03

Tetszett a poszt, de azért maradt benne hiba nov. 12-re is. A fegyverszünetet nem "az antant és a tengelyhatalmak", hanem az antant és a központi hatalmak kötötték. A "tengely", ugye a második világháborúban volt.
Ha nagyon kötözködni akarok, az "antant" sem tökéletes szó, mivel a másik tábor hivatalos neve "szövetséges és társult hatalmak" volt. A "szövetségesek" nagyjából az antantot jelenti, a társult peid elsősorban az USA-t (de másokat is).

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.12. 00:30:41

nyilván kiderült már, hogy nem vagyok történész, ezért minden hasonló észrevételt köszönettel veszek.

természetesen javítom ezt is.
(egyébként mindjárt készt a beadandóm is, szépen haladnak a dolgok.)

tommygun 2008.11.12. 00:44:42

Kíváncsi vagyok, tiboru milyen erőltetett viccekkel írja majd meg a posztját...
A rosszmájúskodástól függetlenül, szerintem nekünk ezen a napon semmi ünnepelnivalónk nincs. Valóban szép ahogy az angolszászok és szövetségeseik megemlékeznek, de ez nem a mi ünnepünk. Egyszer már ünnepeltünk egy április negyedikét, nem kéne újra bevezetni egy hasonló ünnepet.

N.Zoli 2008.11.12. 01:09:44

A mi nagyszuleink es dedszuleink is harcoltak a vilaghaborukban, mondjuk lehet pont a masik oldalon, mint a pipacshordok, de ez nem szamit. Fo a megbekeles.

Meg egy angol veteran, akar Falkland utan is eleg vaskos nyugdijat kap, plusz a pipacskituzok megvasarlasabol is reszesul, addig nagyszuleink tengodnek-lengodnek. Nalunk nincs jolet es nemzeti osszetartas, sajnalatos, hogy az idos emberek, akik harcoltak es meg elnek Magyarorszagon le vannak szarva. Az en nagyapam sem magatol ment a frontra, mert harcolni akart, de volt hadifogoly is. A britek elott le a kalappal, mert tisztelegnek sajat harcosaik elott es tamogatjak a veteranjaikat.

A mi oregjeink pedig igaz az ellenkezo oldalon alltak. vesztesek maradtak, kis nyugdijjal.

En ugy vagyok vele, hogy nem veszek pipacsot, nem vagyok angol. Azt vegyek az angolok, nem tamogatom a veteranjaik amugyis szep bevetelet. Nagyapam mar nem el, inkabb penzt kuldok nagyanyamnak.

Makknyusz 2008.11.12. 01:36:35

Nemrég költöztem ide Angliába. Mindenki viseli napok óta a piros plecsniket. Nem tudtam mi az, így megkérdeztem egyik kollégámat,hogy mi is ez valójában. Azt mondta, hogy pontosan nem tudja, valami megemlékezés, minden évben van......


Tegnap délelőtt mindenki komolyan vette a 2 perces csendet. Mindenki mozdulatlanul állt az utcán.

Patreides · patreides.blog.hu 2008.11.12. 02:10:07

A tegnap reggeli Terry Wogan (BBC R2) műsorból:

"Keep the Home-fires burning,
While your hearts are yearning,
Though your lads are far away
They dream of Home."

de.youtube.com/watch?v=vN9na0dV5Qw

Ezt a napot ott kint nagyon komolyan veszik.

yuma 2008.11.12. 07:04:56

Magyarországon sem ártana egy Emlékezés Napja. Egyszerűen csak azokra a katonákra, családapákra, fiatal férfiakra, fiúkra, akik meghaltak. A Hazáért. S ennyi.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.12. 08:15:23

tommygun 2008.11.12. 00:44:42

Most töröm erősen a fejem, hogy a vicceim minél erőltetettebbek és kínosabbak legyenek.

Amúgy jó lenne, ha a "megfelelő komment a megfelelő helyre" alapelvszerint a másik blogban tennéd az ilyen szellemes megjegyzéseket - ezt a blogot hagyjuk meg tisztának.

Kösz.

kamasuka 2008.11.12. 08:21:16

"Meg egy angol veteran, akar Falkland utan is eleg vaskos nyugdijat kap, plusz a pipacskituzok megvasarlasabol is reszesul, addig nagyszuleink tengodnek-lengodnek. Nalunk nincs jolet es nemzeti osszetartas, sajnalatos, hogy az idos emberek, akik harcoltak es meg elnek Magyarorszagon le vannak szarva. Az en nagyapam sem magatol ment a frontra, mert harcolni akart, de volt hadifogoly is. A britek elott le a kalappal, mert tisztelegnek sajat harcosaik elott es tamogatjak a veteranjaikat."

Azért sok országban vannak hasonló helyzetben lévő veteránok. Az 1. vh antant NEM EURÓPAI veteránjait a háború után szintén semmibe vették, sőt a franciáknál a 2. vh színesbőrű veteránjait is, a briteknél akkor már jobb volt a helyzet.

Nov. 11ben a legrosszabb az, hogy előidézte azt a "békét", ami még nagyobb áldozatokat követelt Európától 20 év múlva. Ugyanis a vesztesekkel iszonyat keményen bántak el. De még vesztes és vesztes között is volt különbség: míg NO "csak" elvesztette némi keleti területeit (NY-Por, F-Szilézia keleti része) és ugye Elzász és Lotharingia tartományát (amit korábban szereztek meg)valamint az összes gyarmatát, tk. "enyhén" megúszta (a 2. vhhoz képest enyhén), míg pl. az OMMát/főleg Magyarországot szétdarabolták pofátlan módon, minimális népszavazási engedményekkel, sőt, még Ausztria is kapott magyar terülteteket, ami nevetséges.

Na mindegy! Azóta GBR is "törpeállam", minimális "gyarmatokkal" és Franciaország is, szóval valahol van igazság, de ami a Közép-Kelet Európában van, az még mindig kabaré.

trx · http://www.conspiracy.hu/ 2008.11.12. 08:33:17

Én Angliában dolgoztam 3 éve nov 11-én, A "gyárban" 1 percre leállt minden. Még a BBC Radio 1 is néma csendet sugárzott.

hphp 2008.11.12. 08:40:54

drc, 82 komment, remélem meg vagy elégedve :)

mint ahogy fentebb valakik említették is, tényleg van már egy Hősök Napja itthon is talán 1924 óta, csak elfelejtődött. ha már szóba került, akkor esetleg azt lenne érdemes felújítani (a kecske is megmarad, a káposzta is jóllakik alapon).

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.12. 08:53:15

A törökökkel ugyanazt akarták csinálni, mint velünk, de Atatürk egy háborúval visszafoglalta az elcsatolni szándékozott területeket:

www.hirsarok.hu/node/10452

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.12. 08:57:50

Pedig ők is elvesztették az első világháborút; aztán volt eszük és a másodikból kimaradtak.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2008.11.12. 09:14:35

Igen ízléses volt tengelyhatalmakkal poénkodni, gratula.

Feca 2008.11.12. 09:30:28

1998 nov. 11-én voltam először életemben Londonban.
Nem értettem, mi ez a nagy ünnep, amiről én nem is tudok.

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.12. 09:31:02

inkább törlöm az áthúzott részt, nehogy még egyszer poénnak legyen elkönyvelve.
tény, hogy hülye voltam, de nem ennyire...

magyarázat egyébként: @vastort 2008.11.12. 00:27:03

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.12. 09:31:34

_drc_,

hát menten bexarok; olyan nincs, hogy ne bukkanjon fel valami okoskodó...

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.12. 09:36:41

egyébként jogos volt a beszólás mindkét esetben.
(bár mondjuk örülök, hogy nem lettem nácinak vagy hazaárulónak címezve.)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.12. 14:27:49

Csak egy statisztikai adat: tegnap 615-ször töltötték le ezt az oldalt. Nem semmi!

MTi 2008.11.12. 18:01:15

Ez azt jelenti, hogy a blog a saját határait feszegeti.
Szerintem sikerült konszenzusra jutni: emlékezni és nem felejteni!

MTi 2008.11.12. 19:18:47

ZZ,
emil érkezett?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.12. 22:40:10

MTi, emil jött, majd válasz is megy, csak ülünk előbb egy kis konzíliumot :) Nem semmi az anyag!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.12. 23:30:27

MTi 2008.11.11. 21:57:36

"De egy kötetben sikerült összegyűjtenem valamennyi hősi halott adatait. Talán egy példányt még össze tudok kaparni... "


Riszpekt neked, druszám!

MTi 2008.11.13. 09:21:28

tiboru,
kösz - igyekszik az ember. Persze tudom, hogy ez már beteges...

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.11.13. 11:38:08

nos, a 99 hozzászólás is nagyon szép, de hadd legyen már száz! az mégis egy kerekebb szám...
:)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.12.23. 17:01:04

Posztunk másokat is billentyűragadásra késztetett - még ha nem is tudunk tökéletesen azonosulni az ottani szerző minden gondolatával, íme:
www.mno.hu/portal/596914

MTi 2008.12.23. 17:20:33

Bizony elgonolkodtató - de itt van ez a blog: úgy gondolom, ezzel már tettünk valamit.
És még egyszer: ennyi hozzászlólás ebben a témában csak azt jelentheti, hogy az emberek foglalkoznak vele.

Haloperidol 2008.12.28. 20:22:26

Nagyon örülök ennek a posztnak, bár csak most láttam.

2 éve én is kint voltam Angliában, és meglepetten láttam, hogy nagyon sokan piros pipaccsal a gomblyukban mászkálnak. Amikor elmagyarázták nekem, hogy mi ez, akkor arra gondoltam, hogy nálunk, Magyarországon, ahol kb. 1 millió férfi áldozta az életét az 1.vh-ban, miért nem lehet erre emlékezni.

Gyerekkoromban a szomszédban egy nagyon idős pap lakott, Ede bácsi. Doberdónál szolgált, hadnagyként egy géppuskás szakaszt vezetett. Megfogadta, ha onnan élve kikerül, akkor pap lesz. És így is lett. Azt mondta, hogy az akkori szakaszából csak ő úszta meg ép bőrrel. Egy bajtársa, aki a gépfegyver szerelésénél véletlenül megsebesült (Ede bácsi hibájából) később köszönetet mondott neki, hogy a gyengélkedőre kerülhetett, és így megúszott egy csatát.

Igazán szép volna rájuk emlékezni.
süti beállítások módosítása